TÜ eetikakeskuse konverents julgustab koole enda arengut hindama

12.-13. detsembril toimub Tartus Dorpati konverentsikeskuses juba kuues väärtuskasvatuse konverents „Hea kool. Peeglike, peeglike seina peal, kes on parim kogu maal?“. Konverentsi eesmärk on arutada, kuidas kooli eneseanalüüs aitaks saada paremaks kooliks ning keskendub küsimusele, kuidas toetada Eesti koolide arengut.

Äsjailmunud PISA uuringu tulemused näitasid, et Eesti põhikoolid teevad väga head tööd, samas on koolidevahelised erinevused väga suured. Konverentsi peakorraldaja, Tartu ülikooli eetikakeskuse juhataja professor Margit Sutropi sõnul on konverentsi eesmärk otsida vastust küsimusele, kuidas motiveerida kõiki koole paremaks saama. „Teadmine, kus kool pingereas asub, ei pane kooli arenema. Nagu halb hinne võib koolipoisil võtta üldse ära isu õppida ja alatine viiemees võib muutuda muretuks, nii võib ka pingerea lõppu jäänud kool kaotada eneseusu või pidevalt esimeste hulgas olev kool jääda loorberitele puhkama. Tähtis on, et iga kool tahaks areneda, et ta oskaks oma tugevusi ja nõrkusi analüüsida ning leida üles oma arengupotentsiaal. Hea kooli mudeliga tööd tehes oleme jõudnud arusaamisele, et kõige olulisem on kasvatada koolide võimekust oma tegevuse olulisi aspekte nagu juhtimist, õppe- ja kasvatustööd ning koolikeskkonda ise õigesti hinnata,“ selgitas professor Margit Sutrop.

Hea kooli mudeli eesmärk on sõnastada erinevad aspektid, mis iseloomustavad head kooli ning leida tunnused, mis näitavad nendega tegelemist, et koole saaks õiglaselt hinnata. TÜ eetikakeskust ja paljusid koostööpartnereid motiveeris mudelit looma soov näidata, et õpitulemuste alusel koostatud koolide pingeread on ühekülgsed või lausa kahjulikud, pärssides nii arengut kui koostööd. Koolijuhtide ja õpetajate suurt huvi hea kooli mudeli loomise vastu näitab ka konverentsile registreerunute arv – 350.

Konverentsil tehakse kokkuvõtteid esimesest koolidele ja lasteaedadele suunatud „Hea kooli rajaleidja“ ja „Hea lasteaia rajaleidja” konkurssidest, kuhu esitasid oma eneseanalüüsi 11 kooli ja 14 lasteaeda.

Konverentsi väliskülaline Linda Leith tutvustab Suurbritannia hea kooli tunnustussüsteemi QiSS ning Inglismaa Folkestone'i akadeemia õppealajuhataja Warren Smith räägib sellest, mida nende kool tegi, et saada heaks kooliks ja pälvida QiSS-i tunnustus.

Eesti koolijuhid ja haridustöötajad arutlevad konverentsi paneelis selle üle, kas kooli motiveerib arenema pigem piits või präänik: kas tähtsam on tugevdada välis- või sisehindamist, milliseid andmeid peaks koolide tegevuse kohta keskselt koguma ja kui paljusid neist avalikustama. Tallinna Kuristiku gümnaasiumi direktor Raino Liblik analüüsib, mida on muutnud seriaal „Üheksandikud“ Kuristiku gümnaasiumi elus.

Samuti antakse konverentsil üle traditsioonilised tiitlid „Väärtuskasvatuse kool 2013“ ja „Väärtuskasvatuse lasteaed 2013“.

Konverentsi avab Briti suursaadik Eestis Mr. Christopher Holtby. Konverentsil esinevad Linda Leith ja Warren Smith Inglismaalt, Tiina Annus, Halliki Harro-Loit, Toomas Kruusimägi, Irene Käosaar, Raino Liblik, Margit Sutrop, Margus Tõnissaar, Ain Tõnisson jpt.

Konverents toimub haridus- ja teadusministeeriumi riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009-2013“ raames. Seda korraldab Tartu ülikooli eetikakeskus koostöös Eesti koolijuhtide ühendusega. Konverentsi toetavad haridus- ja teadusministeerium, hasartmängumaksu nõukogu, Briti nõukogu ja Briti saatkond Eestis.

Konverentsi info leiab eetikaveebist. Konverents on otseülekandena jälgitav ka UTTVst.

Lisainfo: Triin Pisuke-Roos, TÜ eetikakeskuse projektijuht, tel: 737 5426, e-post: triin.roos@ut.ee.

Virge Tamme
Tartu Ülikooli pressiesindaja
Tel: +(372) 737 5683
Mob: +(372) 5815 5392