Konverents „Õppejõult õppejõule 2021: õppimise ja õpetamise ruumid“
Tartu Ülikoolis toimub 21. jaanuaril kl 11.00–16.00 igaaastane õppejõudude konverents „Õppejõult õppejõule“, mis sel aastal keskendub õppimise ja õpetamise ruumidele. Õppimise ja õpetamise ruumi võib laiemalt käsitleda kui igasugust keskkonda, kus õppimine toimub. Kitsamalt võib mõelda konkreetselt füüsilisele või virtuaalsele ruumile, aga ka psühholoogilisele või vaimsele atmosfäärile, mis igas ruumis valitseb. Kuidas need kitsad ja laiad käsitlused õppimise ja õpetamisega seotud on, tulebki konverentsil jutuks.
Konverents toimub võrreldes varasemate aastatega ka ise teistsuguses ruumis: seekord on tegemist e-konverentsiga.
PÄEVAKAVA
11.00–13.00 plenaarsessioon
- Konverentsi avab rektor professor Toomas Asser
- Üliõpilaste tervitus Helo Liis Soodla
- „Õppima ja õpetama innustav kooliruum“, Katrin Koov, arhitekt, Arhitektuurikooli õpetaja
Ettekandes tuuakse välja, milliseid põhimõtteid oleks kasulik järgida, kavandades tänapäevast õpikeskkonda. Olulisi põhimõtteid illustreeritakse näidetega muutunud õpikäsitusele vastavatest kooliruumidest – sellistest, mis tõeliselt innustavad õppima ja õpetama.
- „Tehisintellekti rakendused kõrghariduses: võimalused ja väljakutsed“, Elena Sügis, PhD, andmeteaduse õppetooli õppejõud, bioinformaatika teadur
Tehisintellekt on mõjutanud peaaegu kõiki tänapäeva inimelu aspekte. Selleks, et olla edukas ja konkurentsivõimeline oma erialal ning panustada oma organisatsiooni lisandväärtuse kasvatamisse, on vaja aru saada kaasaegsetest tehnoloogiatest ja nende kasutamise võimalustest oma töövaldkonnas. Kõrgharidus on üks eriala, mis pakub tehisintellekti tehnoloogiate rakendamiseks suurt potentsiaali. Ettekandes antakse ülevaate võimalustest ja väljakutsetest, mida tehisintellekti kasutuselevõtt võiks kõrgharidusse kaasa tuua.
13.00–13.30 paus
13.30–14.25 töötoad
- „Kuidas korraldada turvaliselt ja järelvalvega veebipõhiseid teste?“, Ly Sõõrd (õppedisainer) ja Triin Marandi (õppedisainer)
Töötoas tutvustatakse võimalusi, kuidas tagada Moodle’i testide sooritamisel turvalisus ning kuidas teostada järelevalvet testi järelevalve pluginaga või videosessiooni abil jälgimisega. Osalemiseks on vajalik (süle)arvuti olemasolu, et proovida õppijana läbi järelevalvega testi sooritamist.
- „Õpiruumi piiritlemine“, Anu Sarv (õpetamisoskuste arendamise konsultant) ja Tiit Remm (semiootika teadur)
Töötoas otsime vastuseid küsimustele, mis ja milleks on õpiruumis piirid, kuidas ja kes ruumi piiritleb ja millised võimalused selleks on. Mis juhtub siis kui piire ületada ...
- „Digi- ja meedia-salapisted üliõpilaste teadmiste kangas“, Tanel Mällo (digipädevuste projektijuht) ja Maria Murumaa-Mengel (sotsiaalmeedia lektor)
Töötoas anntakse ülevaate sellest, mis on digi- ja meediapädevused ning kahest TÜ-s väljatöötatud ainest, mille eesmärgiks on toetada erinevate õppekavade tudengite digi- ja meediapädevuste kujundamist. Seejärel aga sisustame ülejäänud aja koos, arutledes digi- ja meediapädevuste kui lõimitud ja „peidetud“ teema (hidden curriculum) üle. Koos leiame loodetavsati nii mõnegi nutika vastuse küsimustele nagu: kuidas ühendada keemia ja allikakriitika? Füsioteraapia ja andmekaitse? Matemaatika ja ühiskonna meediastumine? Romanistika ja netikett?
- „Expanding the Frontiers of New Learning Spaces: Teaching and Learning in the post COVID-19 Environment“, Anna Beitane (projektijuht)
The following workshop will focus on three overarching topics and discuss: How can we define and conceptualize the issue of new learning spaces in the post-covid 19 environment (teaching students on campus; online; or in a hybrid format)? What are pedagogical and practical challenges and opportunities, presented by learning spaces? How the following challenges could be addressed and what is the way forward? What are good teaching practices in regard to learning spaces? And how can one size the opportunities presented by new learning spaces?
- „Ruum kui labor, õpik, polügoon, ...“, Katrin Koov (arhitekt)
Töötoas katsetame ruumimängu, mille eesmärk on loominguliselt läheneda ainetundide läbiviimisele: kuidas erinevaid aineid õpetada tavapärasest erinevates ruumiolukordades, nii sise- kui välisruumides, kasutades ruumi õpikuna, uurimislaborina või katsetuste polügoonina – mis muudaks aine andmise vaheldusrikkamaks. Töö toimub meeskondades, kus koos mõeldakse välja tunnikava vastavalt saadud kaartide kombinatsioonile.
- „Hariduspsühholoogia rakendamine õppejõudude toetamise süsteemis“, Grete Arro (teadur) ja Kati Aus (teadur)
Mitu õppejõudude õpetamiskvaliteedi toetamise süsteemi mahub ühte riiki, ühte ülikooli? Keegi ei tea, aga teeme veel ühe. Mõtleme koos, milline võiks olla üks õppejõude toetav lahendus, mille vorm, ent veelgi enam sisu oleks kantud hariduspsühholoogia teadmistest.
14.30–15.15 e-posterite/vaatmike arutelu (e-vaatmikega saab tutvuda alates 18.01.2021)
15.20–16.00 lõpuümarlaud teemal „Õpiruumiga kohanemine või õpiruumi kohandamine – õppejõu loomingulisuse proovikivi“. Arutelu juhib õppeprorektor Aune Valk.
„Õppejõult õppejõule“ konverentsid said alguse aastal 2015. Konverentside eesmärk on kolleegidelt õppimine, kogemuste jagamine ja didaktilised arutelud, aga ka õppejõudude inspireerimine, et püsiks huvi õppimise, õpetamise ja üliõpilaste vastu.
Konverentsi korraldab personaliarenduskeskus koostöös akadeemiliste üksustega.
Registreerimine on avatud siin. Lisateave: Airi Niilo (airi.niilo [ät] ut.ee; 737 6261)
-----------------------------------
Sel aastal ootame konverentsile e-vaatmikke/-postreid (soovi korral võib esitada ka ühisvaatmiku). E-vaatmik on digitaalne interaktiivne stendiettekanne, mis võib sisaldada erinevaid multimeedia elemente: teksti, pilte (joonised, graafikud jm), videot, audiot, hüperlinke, 3D mudelid jms.
- Vaatmiku tegemiseks võib kasutada erinevaid platvorme: PowerPoint, h5p, Canva, Genially vms.
- Vaatmiku võib esitada ka videosalvestuse (vt õppedisainerite soovitusi) või joonisfilmi või muu huvitava lahendusena. Videovaatmiku pikkus võiks olla 5–7 min.
- Tartu Ülikooli õppejõududele pakuvad e-vaatmikku tegemisel abi valdkondlikud õppedisainerid.
- Eelmiste aastate konverentsi vaatmikega saab tutvuda siin.
- Vaatmiku teema saatke Airi Niilole (airi.niilo [ät] ut.ee) hiljemalt 11.01.2021
- Valmis interaktiivne/ videovaatmik (või link) saatke Airi Niilole hiljemalt 15.01.2021.