Konverentsid "Õppejõult õppejõule" 2015–2020
Jaanuaris toimuvate “Õppejõult õppejõule” konverentside traditsioon sai alguse programmi Primus raames korraldatud rahvusvahelistest õpetamisteemalistest konverentsidest “Kas õpetamine on kunst või teadus” 2011. aastal ja “Kõrgharidus kõrgtasemel õppimine” 2013. aastal. Konverentside üheks eesmärgiks on lisaks kolleegilt õppimisele, kogemuste jagamisele ja didaktilistele aruteludele õppejõudude inspireerimine, et püsiks huvi õppimise, õpetamise ja üliõpilaste vastu.
Tartu Ülikool asus õppejõudude konverentse eest vedama 2015. aastal. Aastatel 2015–2017 toimusid eestikeelsed eelkõige Tartu Ülikooli õppejõude koondavad ühepäevased konverentsid
- “Õppejõult õppejõule 2015: kollegiaalne tagasiside”,
- “Õppejõult õppejõule 2016: õpetamise hea tava”,
- “Õppejõult õppejõule 2017: oma õpetamise arendamine”.
- 2018. aasta konverents "Õppejõult õppejõule 2018: õppimist toetav õpetamine ülikoolis" ("Teaching for Learning – the University Perspective") korraldati taas rahvusvahelisena. Kolmel konverentsipäeval tegid ettekandeid ja jagasid oma kogemusi 29 välisülikoolide ja 57 Eesti kõrgkoolide õppejõudu. Järgnevate aastate konverentsid olid taas eestikeelsed
- "Õppejõult õppejõule 2019: õppimise dialoogid",
- "Õppejõult õppejõule 2020: õppimine ja õpetamine kui koostöö".
"Õppejõult õppejõule 2020: õppimine ja õpetamine kui koostöö"
16. jaanuaril 2020 Tartu Ülikooli aulas
Konverentsi keskmes oli sisuka õppimise ja õpetamise eesmärgil tehtav koostöö. Konverentsi avas rektor professor Toomas Asser. Üliõpilasesinduse poolt tervitas Helo Liis Soodla. Plenaarsessioonil avas meediauuringute professor Andra Siibak oma ettekandes "Digipõlvkonna demüstifitseerimine" levinumaid digipõlvkonna müütidega seotud tagamaid. Kõrgkoolipedagoogika dotsent Mari Karm tutvustas õppejõu õppimise võimalusi Tartu Ülikoolis viimastel aastatel.
Töötubades tutvustati BigBlueButtoni vahendi võimalusi veebiseminaride läbiviimiseks, lauamängu „Edukalt ülikoolis!“ esmakursuslaste ülikoolis kohanemise toetamiseks; arutleti meeskonnas töötamise oskuse, sTARTUp Lab´i võimaluste kasutamist õppe läbiviimisel ning õppetöös ette tulevate eetiliste dilemmade üle; mõeldi milliste küsimuste küsimine aitab õppimisele kaasa.
Postersessioonil jagasid õppejõud oma kogemusi muutustes ja uuendustes õppetöös. Ettekannetesse kaasatud üliõpilased selgitasid, kuidas nemad on uuendusi tajunud. Lisaks olid konverentsil esindatud üliõpilased oma stendiettekannetega teemadel, mis neid õppimise-õpetamise juures paelunud.
Konverentsi ettekandeid ja postreid leiab:
https://moodle.ut.ee/course/view.php?id=9679
“Õppejõult õppejõule 2019: õppimise dialoogid”
17. jaanuaril 2019 Tartu Ülikooli aulas
Õppimine on oma olemuselt dialoog: dialoogis on üliõpilased ja õppejõud, üliõpilased omavahel, üliõpilased ja õpitav materjal, ühiskond ja ülikool. Õppejõudude konverents pakub häid võimalusi õppejõududevaheliseks dialoogiks õppimise, õpetamise ja teadustöö üle. Oma õpetamise arendamine ja tehtu kolleegidega jagamine aitab kaasa heal taval põhineva õpetamispraktika levikule.
Konverents algas plenaarsessiooniga, kus psühholoogia instituudi vanemteadur Andero Uusberg arutles teemal „Mis tunne on õppida? Õppija emotsioonide põhjused ja tagajärjed“ ning vabade kunstide professor Ilmar Raag mõtiskles teemal „Mungad või aristokraadid: mis siis kui elame läbi keskaja kordust?“
Edasi kandusid arutelud töötubadesse, kus räägiti liikumisaktiivsusest, Moodle'i uutest võimalustest, ainekava arendamisest, uuest õppeaine tagasiside küsitlusest, aja planeerimisest ja eesmärgistamisest ning tänapäeva üliõpilaste tähelepanu võitmisest ja hoidmisest. Seejärel jagati kolleegidega õpetamise arendamise kogemusi stendiettekannete vormis..
Konverentsi lõpetas paneeldiskussioon, kus professorid arutlevad selle üle, kuidas neil on õnnestunud õpetamist ja teadustööd ühendada.
Konverentsi ettekandeid ja postreid leiab
https://moodle.ut.ee/course/view.php?id=8636
"Õppejõult õppejõule 2018: õppimist toetav õpetamine ülikoolis"
"Teaching for Learning - the University Perspective")
23.–25. jaanuaril 2018 Dorpati konverentsikeskuses
Tänapäevases kõrghariduses on oluline õppimiskesksus, mille saavutamine on võimalik vaid kõigi haridusvaldkonnas tegutsevate inimeste koostöös. Õppimise ja õpetamise arendamisele pühendatud konverentsil leidsid käsitlemist õppimiskesksuse olemus, tänapäevased õppimist toetavad õppe- ja hindamismeetodid, valdkondlikud eripärad õpetamises ja õppimises ning juhtimise roll õppekvaliteedi tagamisel. Konverents andis võimaluse tutvustada oma õpetamise arendamist ja uurimist ning tutvuda kolleegide kogemustega.
“Konverentsi üks keskseid teemasid oli üliõpilaste kaasamine,” ütles konverentsi korralduskomitee juht, kõrgkoolipedagoogika dotsent Mari Karm. “Lisaks aktiivsele õppimisele, s. o üliõpilaste sisukamale kaasamisele loengutes ja seminarides arutleti ka selle üle, kuidas kaasata üliõpilasi mitmesugustesse projektidesse, uurimistöösse, otsustuskogudesse ja reaalsesse tööpraktikasse jms. Ettekannetes jagasid õppejõud kolleegidega oma kogemusi, milliseid töövõtteid nad on välja töötanud üliõpilaste õppimise toetamiseks ning kuidas need töövõtted on praktikas toiminud.”
Tähtis on väärtustada ülikoolide kui õppeasutuste missiooni ja pöörata tähelepanu õpikeskkonna kujundamisele ülikoolis ning toetada õppejõudude õpetamisoskuste arendamist ja nende huvi õpetamise vastu. Seetõttu käsitleti konverentsil olulise teemana õppejõudude õppimise erinevaid võimalusi. Üks õppejõudude õppimise viise on oma õpetamise sihipärane analüüs ja selle põhjal muutuse kavandamine. Konverentsi ettekannete hulgas oli nii kõrgkoolipedagoogilisi uurimusi kui ka praktilisi kogemusi tutvustavaid küsitlusi ja analüüse.
Konverentsil tutvustati nii Eesti õppejõudude uurimusi kui ka rahvusvahelisi kogemusi ja laiemaid suundumusi ülikoolis õpetamise arendamisel. Kokku oli võimalik osa saada 86st ettekandest. Töövormid olid mitmekesised: kuulata sai plenaarettekandeid, osaleda paralleelsessioonides, töötubades, sümpoosionil ning vaadata ja arutada posterettekandeid.
Konverentsi kodulehekülg asub aadressil https://sisu.ut.ee/universityteaching2018
“Õppejõult õppejõule 2017: oma õpetamise arendamine”
19. jaanuaril 2017 Tartu Ülikooli aulas
Jagamine ja kogumine on olnud Tartu Ülikooli õpetamisalaste konverentside korraldamise üks eesmärke. 2017. aasta konverents oli hea võimalus mõtestada ülikoolis õpetamist ja õppimist ning leida kolleegide hulgast mõttekaaslasi, kellele on tähtis üliõpilaste aktiivne õppimine ja nende arengu toetamine.
Ideede ja kogemuste jagamist toetas ka posteriraamat, kuhu on koondatud konverentsi stendiettekanded. Posteriraamatut uurides saab kolleegide ideede ja mõtete juurde tagasi pöörduda ja meelde tuletada, milles see hea töövõte ikkagi seisnes ja kuidas kolleeg seda rakendas, et üliõpilased huviga õppisid. Samuti saab posteriraamatu põhjal tekkinud küsimuste ja mõtetega pöörduda kolleegi poole, küsida täpsustusi või uurida, mida ta arvab mõnest õpetamisega seotud põnevast ideest ja kas võiks järgmisel semestril õpetamist arendades midagi koos teha. Oma õpetamise arendamine ja tehtu kolleegidega jagamine aitab kaasa hea õpetamispraktika levikule.
Konverentsi “Õppejõult õppejõule 2017: oma õpetamise arendamine” elektrooniline posteriraamat on leitav veebist http://hdl.handle.net/10062/57450
“Õppejõult õppejõule 2016: õpetamise hea tava”
14. jaanuaril 2016 Tartu Ülikooli raamatukogus
2016. aasta konverentsil arutleti hea õppimise ja õpetamise üle eesmärgiga need põhimõtted ja väärtused, millele tuginedes saavad Tartu Ülikooli liikmed hinnata ja arendada head õpetamist. Hea tava kokkupanek sai alguse õppejõudude praktikakogukondade kogunemistel, seda on edasi arendanud õpetamise hea tava komisjon. Konverentsil osalejad täiendasid varem tehtut.
Õpetamise hea tava koostamisel on lähtutud õppekvaliteedi definitsioonist: „Õppekvaliteet hindab seda, kui hästi me toetame õppija arengut õppija ja ühiskonna jaoks olulises suunas.”
Rühmatöödes täiendati ja parandati õpetamise hea tava kavandit. Juunis 2016 kiitis Tartu Ülikooli senat õpetamise hea tava heaks.
Tava on leitav veebist https://www.ut.ee/et/taiendusope/opetamise-hea-tava
“Õppejõult õppejõule 2015: kollegiaalne tagasiside”
14. jaanuaril 2015 Tartu Ülikooli raamatukogus
2015. aasta konverentsil tutvustati kollegiaalse tagasiside kogukondade töö esimesi kogemusi, töötubades jagati kogemusi ja ideid, arutleti koostöö üle ning vaadati üheskoos tulevikku. Kollegiaalne tagasiside on osa laiemast õppejõu professionaalse arengu protsessist, mille kaudu muutub ülikooli akadeemiline kultuur. Kollegiaalse tagasiside kogukondades väärtustatakse õpetamise kvaliteeti ja arutletakse selle üle.
Osalejad tõid tagasisides välja selle, et konverentsil inspireeris kolleegidega suhtlemine ja kogukondlik õppimine.
Konverentsi "Õppejõult õppejõule 2015: kollegiaalne tagasiside" elektrooniline vaatmikuraamat on leitav veebist http://hdl.handle.net/10062/50036.