Volli Kalmu valimisprogramm
Tartu Ülikooli akadeemilise pere ühine töö ja eesmärgistatud juhtimisotsused on taganud ülikooli tulemusliku arengu ning loonud aluse innovatiivseks edasiminekuks
Volli Kalm: Ülikooli arenguvisioon, märts 2017
Oleme pühendunud tööga tõusnud Kesk- ja Ida-Euroopa parimate ülikoolide hulka. Meie ühisteks saavutusteks on:
• ülikooli kiiresti kasvav panus nii Eesti kui üleilmsete väljakutsete lahendamisel, mis sai võimalikuks tänu ülikooli töötajate tunnustust väärivale pingutusele. Rahvusvaheline hinnang meie tööle väljendus ka ülikooli institutsionaalse akrediteerimise (2015) väga heas tulemuses ning koostöökutsetes Euroopa tippülikoolidelt;
• ülikooli panus Eesti ühiskonda riigi teadus-, haridus-, majandus- ja sotsiaalpoliitikate suunamise, eelkõige aga eesmärgipärase ja kvaliteetse kõrghariduse andmise kaudu;
• ülikooli areng akadeemilise, ühiseid väärtusi kandva ja kaitsva, enda ning teiste vigadest õppiva, erialadevahelist koostööd soosiva ja tulemuslikku tööd väärtustava organisatsioonina;
• õppe keskendamine ühiskonna ja õppijate vajadustele, interdistsiplinaarsuse ja rahvusvahelistumise suurendamine, õppejõu töö suundumine õppija arengu toetamisele ning üliõpilase vastutus oma õpingute eest.
Oleme senise tulemusliku tööga loonud kindla aluse edasisele kestlikule arengule:
• täitsime enamiku 2012. aasta rektorivalimisteks koostatud visioonidokumendis püstitatud ja järgnevatel aastatel asjakohastena püsinud eesmärkidest;
• koostasime ja rakendasime uue arengukava (A2020), selle iga-aastased tegevuskavad;
• leppisime kokku ülikooli teadus-arendustöö ning innovatsiooni (TAI) fookusvaldkonnad ja ühiskasutusega laborite loomise põhimõtted;
• viisime ellu juhtimis- ja struktuurireformi, rakendasime tulemuskokkulepete ja -rahastamise süsteemi ning lõime vastavad arengufondid, kaasasime dekaanid rektoraadi koosseisu ning viisime suure osa haridus-, TAI-, personali- ja eelarvepoliitika otsustest valdkonna tasemele;
• kujundasime ülikoolis koostöise ja üksteise arenguvajadusi arvestava suhtumise ning dekaanide ja rektoraadi konstruktiivse, kokkulepitud eesmärkidele suunatud ning kiirele infovahetusele tugineva juhtimise;
• koostasime arenguplaani ASTRA programmi elluviimiseks ja saavutasime ülikoolidest suurima (42,4 miljonit eurot) rahalise toetuse;
• arendasime õppekavu ja leppisime kokku rahalise toetuse praktika, interdistsiplinaarse ja ettevõtlusõppe arendamiseks ning ingliskeelsete õppekavade osakaalu suurendamiseks (12-lt 22-ni);
• pühendusime organisatsioonikultuuri arendamisele, leppisime kokku heades akadeemilistes tavades ja võrdse kohtlemise põhimõtetes, kaasasime oluliselt rohkem vilistlasi ülikooli ellu ning toetasime struktuuriüksuste koostööd ja töötajate ühistegevusi;
• keskendasime rahvusvahelise koostöö Euroopa tippülikoolidele: 2016. aastal astusime GUILD-i liikmeks ja liitusime LERU partnerülikoolidega (CE7), otsustasime taotleda rahvusvahelise ettevõtliku ülikooli märgise ja tellida ülikooli sotsiaal-majandusliku mõju välishindamise.
Ülikoolipere liikmed töötavad ühiselt, et järgnevatel aastatel olla:
• Kesk- ja Ida-Euroopa parim, rahvusvaheline, üleilmsetele ja Eesti väljakutsetele suunatud tippteadust ja -haridust võrdselt väärtustav ja edendav ülikool;
• Euroopa tippülikoolide silmis hinnatud koostööpartner ja nende rahvusvahelistes võrgustikes meie regiooni ülikoolide eestkõneleja;
• Eesti parimate gümnaasiumilõpetajate hinnatuim õppimiskoht ja mainekaim töökoht Eesti ülikoolide ja teadusasutuste hulgas;
• keskne rahvuskeele ja -kultuuri arendaja ja kaitsja Eestis, rahvusülikool, kus eestikeelne õpe on kõigis õppekavagruppides, antakse välja eestikeelseid õpikuid ning arendatakse keeletehnoloogiaid ja digihumanitaariat;
• teadusharude eripärasid tunnustav Eesti suurim teadus- ja arendusasutus, kus juba praegu sünnib üle poole Eesti teadustulemustest;
• Baltimaade suurim ettevõtete ja avaliku sektori arenduspartner ning Eestile regionaalse innovatsiooni tugisüsteemi tagaja;
• peamine kaasarääkija Eesti arenguvisioonide kujundamisel, ühiskonna valupunktide aruteludel, seadusloomes, teadus-, haridus- ja sotsiaalpoliitika kujundamisel, sotsiaalmajanduslike uuringute käivitamisel. Nende eesmärkide elluviimise aluseks on ühine arusaam sellest, et:
• ülikooli alusidee on Eesti elu edendamine;
• ülikool toimib akadeemiliste- ja tugiüksuste toetavas koostöös, meid liidavad ühised akadeemilised põhiväärtused ja kindlustunne, et kõiki märgatakse ja kõigi panust hinnatakse;
• üliõpilased väärivad õpet, mis arvestab tulevikuvajadustega, õppejõud väärivad üliõpilasi, kes suhtuvad oma õpingutesse pühendumisega;
• koostöise, avatud ja vastutustundliku akadeemilise kogukonnana toimimiseks on tähtis kõigi soov arendada oma tööks vajalikke oskusi, et olla ise ja kujundada oma üliõpilastest Eesti ühiskonna vaimsed liidrid;
• kaasav ja ühistele eesmärkidele suunatud juhtimine ning eelarvepõhimõtete stabiilsus loovad kindlustunde püsivatele ametikohtadele rajatud ja tipptasemel tulemustega töökollektiivi kujundamiseks.
Ülikooli akadeemilist kogukonda kaasates tegutsen rektorina järgmiste eesmärkide saavutamise nimel:
• töötame välja ja rakendame uue, paindliku akadeemilise karjäärimudeli, mis väärtustab võrdselt õppe- ja teadustööd ning muud ühiskonna teenimist, lihtsustab noorte sisenemist akadeemilisse ellu, toetab töötajate kindlustunnet ning võimaldab edutamist järgmisele akadeemilisele ametikohale;
• rakendame karjäärimudeliga seotud palgapoliitika, mis hindab edukat akadeemilist tööd motiveeriva palgatõusuga, tagab stabiilselt rahastatud töökoha, toetab juhtivate akadeemiliste ametikohtade üleandmist pensioniea saabudes ja väärikat emeriteerumist;
• viime nominaalõppeajal täiskoormusega doktoritööle pühendunud doktorandi kuusissetuleku Eesti keskmise palgani;
• vähendame ülikoolis projektipõhist rahastamist ja uuendame ülikooli arengufondi kasutamise põhimõtteid, suuname teaduse baasfinantseerimise vahendid akadeemiliste üksuste ja ametikohtade püsirahastuse suurendamiseks;
• jätkame õppekavade uuendamist rõhuga kvaliteedil ja nüüdisaegsel õpikäsitusel, suurendame õppija vastutust ja valikuvabadust ning laiendame osakoormusega õppe võimalusi;
• tähistame väärikalt rahvusülikooli ja sellega kogu eestikeelse ülikoolihariduse 100. tegutsemisaastat, kindlustame eesti keele valdavuse kõigi õppekavagruppide õppes, leppides kokku rahvusvahelistumise optimaalse taseme (20–25% välisüliõpilasi, välistöötajaid ja võõrkeelseid õppekavu);
• tagame kõigile ülikoolipere liikmeile toe ja nõustamise nende eesmärkide saavutamisel ja probleemide lahendamisel, õpime ebaväärika või ebavõrdse kohtlemise juhtumite kogemustest ning muudame akadeemilised head tavad ja võrdse kohtlemise põhimõtted töötajate ametijuhendi lahutamatuks osaks;
• töötame välja ja rakendame ülikooliõppe baasmooduli, mis sisaldab õpi- ja väljendusoskuse, juhtimise- ja ettevõtluse koolitust;
• kaasame ettevõtjad ettevõtlusõppe arendamisse ja läbiviimisse;
• toetame kõrgetasemelist teadustööd, kasutame tippülikoolidest partnerite (GUILD, LERU) akadeemilist võimekust meie juhtide ja töötajate koolituseks ning teadus- ja õppetöiste ühisprojektide ellukutsumiseks;
• väärtustame tugiüksuste panust ülikooli toimimisse, arendame ülikoolile vajalikke ja põhitegevustes abistavaid tehnoloogilisi tugiteenuseid (ÕIS2, e-valimised ja -arved, DHIS, ettevõtlusplatvorm Adapter jt) ning tõhustame teadustööle suunatud tugiteenuseid teadusprojektide valimisel, rahastuse taotlemisel ja projektide haldamisel, pingutame kvaliteetsema kommunikatsioonitegevuse nimel;
• korraldame ülikooli ühiskonnamõju ja riiklike otsustusprotsesside teaduspõhisuse suurendamiseks regulaarselt toimuvaid temaatilisi, Eestile oluliste probleemide lahendamisele suunatud (rektori)seminare ning ülikooli arengupäevi;
• koostame ja rakendame ülikooli keskkonnaprogrammi, võttes kasutusele keskkonnasõbralikud ja „targad“ tehnilised lahendused inspireeriva töökeskkonna kujundamiseks.
Vivat, Crescat, Floreat, Universitas Tartuensis!