Eesti noorsootöö tipptegijad õpetavad TÜ Narva kolledžis

Kolmapäeval tunnustas Haridus- ja Teadusministeerium noorsootöö tegijaid ja tegusid. Üks kolmest, keda tunnustati pikaajalise panuse eest, on Kaur Kötsi, kes on andnud olulise panuse noorsootöö kutsestandardi edendamisse ja noorsootöö õppekavade arengusse. Kaur on olnud pikka aega Eesti Noosootöö Keskuse (ENTK) asedirektor, aga peale selle on ta panustanud Eesti Lastekaitse Liidu ning erinevate rahvusvaheliste võrgustike tegevusse. Ja muidugi õpetab ta noorsootööd TÜ Narva kolledžis ning Tallinna Ülikoolis.


Mida selline tunnustus noorsootöötajale ja noorsootöö õppejõule tähendab?


See on kõrgeim tunnustus, mida noorsootöötaja tänapäeval Eestis saada võib. Minu jaoks tuli see üllatusena, sest oma eelmises rollis olen olnud tunnustuse andjate poolel. Noorsootöö väärtustamine oli üks nendest tegevusvaldkondadest, millega ma ENTK asedirektorina tegelesin. Esialgu ma arvasin, et kolleegid on minu kallal nalja teinud.


Esimese aprillini on veel aega. Mida tähendab noorsootöö väärtustamine? Mida peab hea noorsootöötaja oskama? Mida temalt nõutakse?


Tänapäeval räägime professionaalsest noosrootööst. See tähendab, et noorsootöötajal on kutse ning erialane kõrgharidus. Õppekavad, mille järgi kõrgkoolides noorsootööd õpetatakse, vastavad kutsestandarditele. Muide, Narva kolledž oli esimene, mis selle staatuse oma noorsootöö õppekavale sai. Terviku moodustavad kutsestandardid, õppekavad ja täiendkoolitussüsteem.

Noorsootöötaja kutse väärtustamine? Kui me kõrvutame õpetaja ja noorsootöötaja nii palga kui ka ühiskondliku positsiooni poolest, siis need pole paraku võrreldavad, ehkki eeldused mõlemat tööd teha on samad. Seadus praegu ei nõua noorsootöötajalt erialast haridust. Pigem tõukab tagant inimese enda soov ametialaselt areneda. Samas – üha enam kohalikke omavalitsusi on hakanud sellele tähelepanu pöörama. Ka noorsoovaldkonna uues arengukavas, mis on praegu Riigikogus, on noorsootöötajate kvalifikatsiooni tagamine üks eesmärkidest. See tähendab, et noorsootöötaja kvalifikatsioon on üks eeldus sellel kohal töötamiseks. Noosootöötajaid tuleks toetada sotsiaalsete tagatiste ning palgasüsteemiga.


Õpetad nii Tallinna kui ka Tartu Ülikoolis. Kaks ülikooli, mõnes mõttes konkurendid. Mis vahe nendel on?


Tegelikult töötan ma ikkagi TÜ Narva kolledžis noorsootöö nooremlektorina. Tallinna Ülikoolis olen oma magistritöö järgselt alates 2017. aastast lugenud üht osa noortepoliitika ja noorsootöö korraldamise ainest, aga ma leian, et noorsootööd on võimalik õppida nii Tallinnas (alates 2015. aastast ka magistriõppes), aga ka Narvas bakalaureuse ning Viljandi Kultuuriakadeemias rakenduskõrghariduse tasemel.


Millised on sinu eesmärgid Narva kolledžis?

See on kindlasti minu jaoks põnev ja uus kogemus - töötada Narvas ja Tartu Ülikooli Narva kolledžis. Minu tööalasteks eesmärkideks on Digital Youth (infoühiskonna noored) õppekava mooduli arendamine, mis on täiesti uus vaade digipädevuste arendamisele noorsootöö õp-pes ning on otseses seoses ka nutika noorsootöö kontseptsiooni ja noorsootöötaja kutsestan-dardiga. Digital Youth moodulit arendatakse Haridus- ja Noorteameti IT-akadeemia projekti raames. Lisaks on oluline osaleda noorsootööalases teadustegevuses. Üks võimalus selleks on Haridus- ja Noorteameti poolt Euroopa Sotsiaalfondi (ESF) vahenditest kaasrahastatud pro-jekt „Noortekesksel lähenemisel põhineva kohaliku tasandi noorsootöö korralduse uuendusli-ku arendamise mudel“, mida viib ellu Narva kolledž.

Milline on Narva kolledži noorsootöö õppejõudude meeskond?


Ma olen väga tänulik, et mind on Narvas väga hästi vastu võetud. Kui kolleegid, kellega ma ka oma varasemas töös kokku olen puutunud, mind siia kutsusid, ei pidanud ma kaua mõtlema. Kui avanes võimalus sellele ametikohale kandideerida, tegin ma seda hea meelega. Ma tahan kindlasti rõhutada, et Narvas on väga kõrgel tasemel noorsootöö õppejõud, kellel kõigil on väga rikkalik kogemus, seda nii valdkonnas kui ka riigi tasemel noorsoopoliitika arendamise kontekstis, lisaks praktilise noorsootöö kogemus ja uuringute korraldamise kogemus.

 

Noorsootöö meeskonnast kirjutab Maria Žuravljova:

Narva kolledži Noorsootöö õppekava programmijuht, Tartu Ülikooli aasta programmijuht 2016:
Meeskonnas on ainulaadne noorte väärtuste ekspert – noorte uuringute kaasprofessor Andu Rämmer. Õppejõuna töötab osakoormusega Anne Kivimäe, kes on noortevaldkonna tippekspert ja sai valdkonna tipptunnustuse 2017. aastal. Koos Kauriga sai tänavu tunnustuse pikaajalise panuse eest Edgar Schlümmer, kes on kevadsemestril õppejõuks kahes aines. Kauri ja Edgari kolledžisse toomisele aitas kaasa Haridus- ja Noorteameti IT-Akadeemia projekt "TÜ Narva kolledži noorsootöö õppekava arendamine – “Digital Youth – infoühiskonna noored“. Selle eesmärk on arendada noorsootöö õppekava moodulit „Noored digiühiskonnas“. See on ainulaadne moodul, mida pakutakse ainult Narva kolledžis.