Õpetajad vahetavad uue õppeaasta eel Tartus oma kooli õpikogukonna kogemusi

Esmaspäeval, 18. augustil toimub Tartu Ülikooli sotsiaal- ja haridusteaduskonna Lossi 36 õppehoones õpikogukondade koostööpäev, kus ligi 90 õpetajat vahetavad oma kooli õppimise ja õpetamise kogemusi. Kohtumisel osalevad õpetajad kümnest Eesti koolist, kus on loodud riikliku õppekava paremaks rakendamiseks kooli õpikogukonnad.

Õpikogukonnad on professionaalide võrgustikud, mis tegutsevad selleks, et õppida üksteise praktikast. „Kohtume koolide õpikogukondadega vahetult enne kooliaasta algust, et ühiselt veedetud päevalt saadud värskeid ideid juba koolitunni praktikas proovida,“ sõnas Tartu Ülikooli haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskuse juhataja Margus Tõnissaar. Näiteks tutvustab Tartu Ülikooli ajakirjanduse teadur Kadri Ugur videosalvestamise võimalusi tundide analüüsimiseks – analüüsi võib kasutada nii õpetaja üksi kui ka õppetöö osana üheskoos õpilastega.

Koostööpäeval esitletakse mh ka koolide õpikeskkondade kaardistamise tulemusi. „Objektiivsema pildi saamiseks, õpetajate jaoks varjatud probleemide tuvastamiseks ja edasiseks õpikogukonna tegevuse efektiivsuse hindamiseks kaardistati õpetajate hinnanguid nende omavahelise koostöö taseme, õppimist toetava hindamise kasutamise, lõimingu ja uurimusliku õppe kasutamise jt aspektide kohta. Samuti küsitleti õpilasi, et selgitada nende hinnanguid õpimotivatsiooni, koolikeskkonnaga rahulolu ja õpetajate õpetamisviiside kohta,“ rääkis Tõnissaar õpikeskkondade kaardistamisest, mille tulemusi kohtumisel esitletakse.

Õpikogukondade esindajad jagavad üksteisega parimaid kogemusi ja ideid töötubades. Tõnissaari sõnul peaks koostöö olema ühe kooli õpetajate vahel loomulik osa, aga projekt võimaldab seda teha ka koolide vahel ehk levitada kogemusi ja häid ideid, mis tihti ühest õpetajast või koolist kaugemale ei jõua. „Senised kogemused on näidanud, et tugimaterjalide loomine või lühiajalised täienduskoolitused ei ole piisavalt tõhusad kinnistunud tööstiili muutmiseks. Õpetajad ja koolijuhid vajavad pikemaajalist toetust soovitud uuenduste elluviimiseks ja loodud vahendite kasutamiseks,“ tõdes haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskuse juhataja.

Tema sõnul eeldab uuenduste omaksvõtmine õpetajatelt aineülest lähenemist, omavahelist koostööd, õppija-õpetaja rollide ümberhindamist ja ka hoiakumuutusi. „Seega oleks tõhusam lisaks „tööriistade“ pakkumisele toetada pikema aja jooksul õpetajate meeskondi, arvestades kooli spetsiifikat, parandades õpetajate eneseanalüüsioskust, jälgides muutusi nende igapäevatöös ja andes neile pädevate ekspertide poolt tagasisidet.“

Vaata õpikogukondade koostööpäeva ajakava siit.

Üritust korraldab Tartu Ülikooli haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskus, mis loodi ülikooli juurde 2000. aastal põhikooli- ja gümnaasiumi riikliku õppekava arendamiseks ning toetamaks üldhariduskoole õppekava rakendamisel. Koostööpäev leiab aset projekti „Riikliku õppekava rakendamine koolides õpikogukondade meetodil raames“. Projekti rahastab haridus- ja teadusministeerium.

Lisainfo: Margus Tõnissaar, TÜ haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskuse juhataja, tel: 737 6125, e-post. Margus.Tonissaar@ut.ee.

Virge Tamme
Tartu Ülikooli pressiesindaja
Tel: +(372) 737 5683
Mob: +(372) 5815 5392