TÜ magister aitab teha hirmkalli vesinikauto kõigile taskukohaseks

Tartu Ülikooli magister Sander Ratso on loonud uudse tehnoloogia, mille kasutuselevõtt lööks hirmkallite kütuseelementide hinna alla, muutes need laiatarbekaubaks. See tähendab, et kõigile kättesaadavaks saavad ka kütuseelementidel töötavad vesinikautod.

Toyota Mirai, Hyundai Nexo ja Honda Clarity Fuel Cell – need on näited vesinikautodest, mis vuravad tänu plaatinal põhinevatele katalüsaatoritele juba praegu ringi mitmel pool maailmas. Võimalik, et tulevikus on need ja uuemadki mudelid odavamad kui kunagi varem ning liiguvad hoopis tänu Eestis loodud süsinik-nanotorudest katalüsaatoritele.

Kõrgetasemelistes rahvusvahelistes teadusajakirjades avaldatud artiklid on klassikaline osa doktoritöödest, kuid Tartu Ülikooli keemik Sander Ratso viis sellele tasemele ka oma magistritöö. Veelgi enam: tema arendustöö võib lahendada suure probleemi, millega seisab praegu silmitsi kütuseelemente tootev tööstus.

Ka Soomes ja USA-s tehtud testide tulemused kinnitavad, et see tehnoloogia on lootustandev alternatiiv, mis võib pöörata kütuseelementide tootmise ja senise kasutamise pea peale. Mõlema riigi teadlased katsetasid eestlaste odavat leiutist praegustes kütuseelementides ning leidsid, et Ratso süsinik-nanotorud toimivad sama hästi kui kallid ärikasutuses olevad plaatinakatalüsaatorid.
 

Loe pikemalt ERR Novaatorist.